Genuine - en Fantasi 37

Genuine är en Fantasi 37 med segelnummer 40, byggd på Bröderna Jacobssons båtvarv i Källviken 1982 åt en norsk kund. 1988 köptes hon av andre ägaren, bosatt i Vänersborg. Genuine hade då sin utgångspunkt hos Jacobssons i Källviken och seglade på västkusten, med avstickare till Danmark och Tyskland. 1999 seglade hon från varvet i Källviken med bland annat byggaren och dåvarande delägaren av varvet Anders Jakobsson i besättningen ner till Medelhavet. Seglingen från Källviken till Gibraltar tog 19 dygn. Därefter låg Genuine i Spanien fram till 2004 då hon kom tillbaka till Sverige och såldes 2006 till tredje ägaren. Denne seglade i Kattegatt och Skagerack innan hon under andra halvan av 2010-talet kom att tillbringa somrarna i Hunnebostrand. 2019 i augusti kollade vi påhenne, efter att först ha tittat på mindre orustbyggen. Egentligen var en 37 fots Fantasi en klart större båt än vi tänkt oss, men när vi såg det fina skicket så var det lätt att bli övertygad.


Vi hade förmånen att kunna ha Genuine i säljarens båthus den första vintern, vilket både löste vinterförvaringen och möjliggjorde en omfattande bottenbehandling innan sjösättningen.

Båtdata

Längd (exkl. peke o badbrygga)

11,20 m

Bredd

3,45 m

Djupgående

1,80 m

Deplacement

8 ton (7 ton enligt kran)

Kölvikt

3,7 ton

Höjd över havet

16 m

Motor

Yanmar 54 hk

Dieseltank

100 l

Vattentank

350 l

Ståhöjd

1,90 m

Storsegel

31 kvm

Genua

50 kvm

Inredning

Det första man slås av när man går ner i en Fantasi 37 är att de är byggda med mycket hög hantverksskicklighet. Inredningen är helt i teak. Några plastytor finns inte synliga någonstans i boutrymmena. Enligt uppgift har direkta ritningar inte använts till båten utan båtbyggarna har i princip valt ut en bit trä, gått ner och måttat och därefter sågat till den till perfekt passform.


Då båten är ritad utan tanke på några mätregler så är den rymlig för att vara en 70-talskonstruktion. Den långa kölen är ordentligt nedbyggd, vilket medför att ståhöjden är närmare 190 cm hela vägen fram i förpiken.

Förpiken


Förpiken är rymlig. I långskeppsriktningen är den 2 m, vilket gör att den blir längre, uppemot 2,15-2,20 m när man ligger längs med skrovet i kojernas riktning. Bredden vid huvudänden är 2,15 m med iläggsdynan på plats. Detta medför att två vuxna har ytterst gott om plats. Stuvar man barn i förpken kan man ledigt få in tre barn i 10-årsåldern i kojen. Vi har utrustat förpiken med en måttbeställd 5 cm bäddmadrass för ökad komfort.


En liten nackdel med förpiken är att det längs förut finns ett stivfack som är relativt lågt. Detta i kombination med bäddmadrassen gör att höjden för benen blir i lägsta laget. Planer finns på att höja akterändan av stuvfacket för att skapa mer rymd i förpiken. Tills vidare medför stuvfackets konstruktion att det också kan fungera som tvärställd överkoj för personer på upp till ca 160 cm längd.


I stuvfacket sitter för närvarande landströmsintaget samt isolationstransformatorn med dess jordfelsbrytare. Detta gör att det kan bli rätt varmt i stuvfacket när man ligger med landströmsanslutning.


Akter om förpiken finns gången på styrbords sida. Här finns 8 lådor för förvaring, samt två garderober.


Toalett


Toaletten ligger på båtens babordssida akter om förpiken. Under våren 2021 har den gamla vattentoaletten tagits bort tillsammans med septitanken. Den gamla septitanken var på ca 30 liter och kändes begränsande vid många situationer. Dessutom förde eltoaletten ett fasligt oväsen. Kaptenen väntade bara på den dagen som någon vital del havererade och krävde att kaptenen iklädde sig rollen som toalettekniker.


Istället har en Airhead komposttoalett installerats i båten. Denna sorterar urin och fekalier i två olika kärl. Den fasta delen komposteras och töms någon gång per säsong, medan den flytande fraktionen får tömmas oftare. Det kan dock ske i en vanlig toalett i gästhamn eller liknande.

Airhead har fått ytterst goda omdömen och de som installerat den vill inte byta tillbaka. Det ska bli spännande att se hur det fungerar för oss.


En intressant effekt av den nya lösningen är att vi har frigjort enormt med utrymme när den gamla septitanken försvann. Vi får se vad vi ska utnyttja detta utrymme till! Bilden visar den gamla installationen.


På toaletten finns också möjlighet att duscha. Det finns ett duschdraperi som man kan hänga upp och en pump för dränering av durken under teaktrallen. I skåpet under handfatet sitter det gasoldrivna värmeaggregatet.



Salong och pentry


Salongen är rymlig. Masten kommer ner framför bordet och är inte speciellt mycket ivägen. Både U-soffan på babordssidan och soffan på styrbordssidan är 2 m långa. Tillsammans sitter man ganska lätt 8 personer runt bordet. Vi har suttit 9 personer, men har då använt en extra fällbar pall,som vi satt mellan sofforna.


U-soffan kan bäddas ner med hjälp av en iläggsskiva och bildar då en ca 120 cm bred bädd. Till denna finns en bäddmadrass upprullad bakom ryggstödet.


Pentryt är stort och U-format. Här finns dubbla diskhoar, samt både kylbox samt frysbox. Utöver detta finns även en separat bänk mot salongen. Kocken har utmärkt kontakt med besättningen när man står här och lagar mat. Som komplement till detta kan man också använda den yta som navigationsbordet på babordssidan utgör. Utöver att till matlagning kan navigationsbordet i hamn även användas till att duka upp buffénn på vid stora tillställningar.